شناسهٔ خبر: 173259 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

ضرورت خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی، مبتنی بر تحلیل اطلاعات سامانه‌های هوشمند

هادیانفر راهداری معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: خدمات‌رسانی و جابه‌جایی زائران در ایام اربعین حسینی باید مبتنی بر تحلیل اطلاعات و داده‌های استخراج شده از سامانه‌های حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید کمال هادیانفر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پنجمین نشست شورای سیاست‌گذاری، هماهنگی و تحول حمل‌ونقل کشور، با اشاره به در پیش بودن سفرهای اربعین حسینی امسال، بر ضرورت توجه به اصل ایمنی به‌عنوان اولویت و سرلوحه همه اقدامات تأکید کرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی برای حضور چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زائران کشورمان در کنگره عظیم اربعین حسینی را یادآور شد و اظهار کرد: فعالیت‌ها در راستای خدمات‌رسانی به زائران باید مبتنی بر مدیریت صحیح، با حفظ آرامش و به‌دوراز تنش در حوزه هوایی، ریلی و جاده‌ای اجرایی شود.

وی با اشاره به دشواری وظایفی که بر دوش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاده شده است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و فراخوان‌ها باید مبتنی بر تحلیل اطلاعات استخراج شده از سامانه‌ها با احتساب افزایش ۱۰ درصدی اجرایی و عملیاتی شود.

هادیانفر ادامه داد: عبور زائران از مرزهای شش‌گانه اربعین به‌تدریج و در بازه زمانی طولانی‌تری انجام می‌شود، اما باتوجه‌به حجم عظیم بازگشت زائران به مرزهای کشور در بازه زمانی چندروزه، نیازمند برنامه‌ریزی مدون در خدمات‌رسانی به زائران در مسیرهای برگشت هستیم.

وی با بیان این‌که سال گذشته آمار بازگشت زائران از مرز مهران در برخی روزها به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسید، گفت: براین‌اساس برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم به‌منظور خدمات‌رسانی بهینه در سفرهای بازگشت زائران اربعین حسینی بسیار باید جدی گرفته شود.

به گفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، استقرار مراکز پایش در پایانه‌های مرزی اربعینی، امکان رصد وضعیت تردد در مرزهای شش‌گانه اربعینی را فراهم آورده و بر اساس آن میزان نیاز مرزها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی مسافران مشخص می‌شود.

هادیانفر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در برنامه هفتم توسعه، تدوین سیاست‌ها، آئین‌نامه‌ها و اقدامات اجرایی به معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است، گفت: در این برنامه بسیار جدی، احکام خوبی دیده شده که می‌توانند در حوزه‌های مختلف بسیار گره‌گشا باشند.

وی عنوان کرد: منابع خوبی باهدف تقویت زیرساخت‌ها پیش‌بینی شده که اگر به‌خوبی مورد دفاع قرار نگیرند، با تکالیف زیادی بدون تأمین منابع اعتباری مواجه خواهیم شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین از تشکیل نخستین ستاد ترانزیت کشور در این وزارتخانه خبر و ادامه داد: این ستاد با ایفای نقش هماهنگی و کاهش بروکراسی‌های مازاد، بسترها برای روان‌سازی و تسهیل فعالیت‌ها در حوزه ترانزیت فراهم می‌کند.